Reklama

20-milionowy przejazd tunelem pod Luboniem Małym

06/05/2025 08:01

3 maja wieczorem tunelem pod Luboniem Małym przejechał 20-milionowy pojazd. Każdego dnia tą trasą jeździ ok. 22 tysięcy samochodów. W czasie majówki padł też tegoroczny rekord dziennej liczb aut korzystających z tej trasy – 1 maja tunelem przejechało 42 020 pojazdów.

Tunel na S7 służy kierowcom już od prawie 2,5 roku. Obiekt kosztował prawie miliard zł i był budowany 6 lat. Samo drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 r. od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.   

Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 r. Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebiliśmy pierwszą nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, 27 kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebiliśmy nawę tunelu w kierunku Krakowa.   

Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Przejazd tunelem z prędkością 100 km/h zajmuje ponad minutę, dokładnie 75 sekund. Zamontowaliśmy w nim m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer. Nasz sprzęt liczy również wszystkie pojazdy przejeżdżające przez tunel. Od 12 listopada 2022 do 4 maja 2025 r. przejechało nim 20 040 692 pojazdów. To daje średnio 22,1 tysiąca pojazdów dziennie.

Statystyki

Największa liczba przejazdów – 22 września 2024, 44 497

Średnia liczba przejazdów – 22 144

Tunel i sama Zakopianka nie są typową drogą tranzytową, na których ruch odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy jest nieco mniejszy. Na tej trasie jest inaczej – większe natężenie ruchu notujemy w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda.  

Monitoring

Aby było bezpiecznie, tunel od samego początku jest pod stałym nadzorem naszego centrum zarządzania. Pracują tam osoby, które bez przerwy monitorują sytuację na drodze, a w razie konieczności podejmują odpowiednie kroki. Za system monitoringu wizyjnego odpowiadają kamery obrotowe, wideodetekcji, kamery stałopozycyjne oraz kamery dualne (pokazujące zwykły obraz oraz termowizyjny).  

Łączność alarmową i system ostrzegania pożarowego zapewnia 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 sztuk czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła. Takie czujniki to przewody biegnące przez całą długość obydwu naw tunelu. Wyposażenie uzupełnia w sumie 178 głośników przez które podajemy ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych. Zamontowane są wewnątrz tunelu, w przejściach pomiędzy nawami i w budynkach technicznych.   

W tunelu funkcjonuje też odcinkowy pomiar prędkości (OPP), za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Dofinansowanie ze środków UE

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE 1 299 635 604,11 zł. 

informacja prasowa GDDKiA w Krakowie

Aplikacja goral24.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie Aktualizacja: 06/05/2025 08:01
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo goral24.pl




Reklama
Wróć do