Tegoroczna edycja festiwalu po raz kolejny udowodniła, że Zakopane potrafi stać się stolicą muzyki najwyższej próby. Przez dwa weekendy lipca i sierpnia publiczność mogła uczestniczyć w czterech wyjątkowych koncertach – od sakralnych wnętrz kościołów po magiczny plener w ogrodzie zabytkowej willi Czerwony Dwór. Różnorodność repertuaru, wspaniali wykonawcy i liczna publiczność sprawiły, że tegoroczny edycja nowo zdefiniowała, czym może być festiwal – przestrzenią spotkania mistrzostwa, pasji i tradycji.
Zwieńczeniem tegorocznego festiwalu był dzisiejszy koncert Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej pod batutą Agnieszki Kreiner, który odbył się w Sanktuarium Narodowym Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach. Solowe partie wykonali Janusz Miryński (skrzypce) oraz Renata Guzik (flet altowy), a swoim śpiewem zachwyciły Maria Małgorzata Złotek (sopran) i Ewa Walkowska (mezzosopran). Wyjątkowym dopełnieniem muzyki była poezja ks. Jana Twardowskiego w interpretacji Krzysztofa Najbora.
Wieczór był pełen zadumy i mistycyzmu – dźwięki orkiestry, przejmujący śpiew solistek i refleksyjne słowo stworzyły harmonijną, duchową całość. Licznie zgromadzona publiczność nagrodziła artystów owacją na stojąco, a atmosfera koncertu długo pozostanie w pamięci jego słuchaczy.
Dzień wcześniej, w gościnnych murach Parafii Tatrzańskiej św. Krzyża, odbył się wyjątkowy popis dwóch mistrzów: prof. Roberta Grudnia – organisty, pianisty i kompozytora – oraz prof. dr. hab. Jacka Ozimkowskiego – basu o potężnym, głębokim brzmieniu. W programie znalazły się dzieła Purcella, Vivaldiego, Moniuszki, utwory z Tabulatury Jana z Lublina, a także autorskie kompozycje Grudnia. Koncert zakończył się dwoma bisami i gorącym aplauzem, a jego atmosfera – pełna skupienia i refleksji – idealnie wpisała się w festiwalowy klimat.
Festiwal rozpoczął się 18 lipca i od samego początku gromadził pełne sale i kościoły. Zarówno inauguracja w Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej, jak i koncert plenerowy w Czerwonym Dworze ukazały różnorodność programu – od klasyki organowej, przez muzykę kameralną, po lekki, rozrywkowy repertuar inspirowany twórczością Patrona Festiwalu.
- Finał tegorocznej edycji nie byłby możliwy bez wsparcia naszych Partnerów. Szczególne podziękowania kierujemy do Województwa Małopolskiego – Partnera Głównego wydarzenia, którego zaangażowanie pozwala realizować ambitne projekty artystyczne na najwyższym poziomie i promować kulturę regionu w kraju i poza jego granicami. Słowa wdzięczności kierujemy także do gospodarzy festiwalowych świątyń – Sanktuarium Narodowego Matki Bożej Fatimskiej Zakopane – Krzeptówki oraz Parafii Tatrzańskiej Świętego Krzyża – za gościnę, życzliwość i wyjątkową oprawę dla muzyki, która w ich murach nabiera szczególnej głębi i znaczenia. Dziękujemy również wszystkim Patronom Medialnym – za obecność, promocję i wspólne tworzenie festiwalu, który łączy tradycję z nowoczesnością, a Zakopane czyni miejscem spotkania artystów i publiczności z całego świata - mówią organizatorzy.
Tegoroczna edycja ponownie pokazała, że festiwal im. Wacława Geigera to coś więcej niż cykl koncertów – to muzyczna podróż, w której dźwięki stają się pomostem między tradycją, kulturą i współczesną wrażliwością.
- Do zobaczenia za rok – w kolejnym, 25. jubileuszowym wydaniu festiwalu - mówią organizatorzy.
Organizatorzy: Miasto Zakopane, Zakopiańskie Centrum Kultury
Partner Główny: Małopolska
Partnerzy: Sanktuarium Narodowe Matki Bożej Fatimskiej Zakopane - Krzeptówki, Parafia Tatrzańska św. Krzyża w Zakopanem
Fot. P. Murzyn
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie