
II nagroda i tytuł Laureata Odkryć – Polskiej Edycji Eucys w 2023 dla Kacpra Błachuta – Ucznia I Liceum Ogólnokształcącego im. S. Goszczyńskiego w Nowym Targu
Odkrycia to interdyscyplinarny konkurs naukowy będący polską edycją Konkursu Unii Europejskiej dla Młodych Naukowców (European Union Contest for Young Scientists – EUCYS). Od ponad 25 lat prezentowane są w nim najlepsze projekty uczniowskie z całej Polski. Zgłaszane prace recenzują i oceniają największe autorytety naukowe w naszym kraju.
Dla Kacpra to był długi proces – miesiące badań i przygotowań, kilkuetapowy proces oceny, a na finiszu – 26 uczniów-naukowców z całej Polski, 19 prac badawczych z różnych dziedzin wiedzy. Nieograniczony potencjał pomysłowości, pasji i wiedzy – to był przepis na skład finału konkursu Odkrycia – Polska Edycja EUCYS, w którym znalazł się Kacper Błachut – uczeń III klasy I LO im. Seweryna Goszczyńskiego w Nowym Targu. Finałowa sesja plakatowa odbyła się w dniach 31 marca - 1 kwietnia 2023 w Centrum Nowych Technologii Uniwersytetu Warszawskiego. Były to dwa intensywne dni finałowych rozmów z jurorami i wreszcie werdykt:
II nagrodę wartości 4.000 zł oraz tytuł laureata otrzymał: Kacper Błachut z Nowego Targu uczeń III klasy I LO im. Seweryna Goszczyńskiego w Nowym Targu za projekt z dziedziny matematyki: O pewnym problemie przeliczania unikalnych przekształceń na zbiorach skończonych
W swojej pracy Kacper rozwiązał przeliczeniowy problem kombinatoryczny z wykorzystaniem teorii grup. Wyprowadził wzór na liczbę unikalnych kolorowań zbioru X barwami ze zbioru Y. Odpowiedział na pytanie: ile jest unikalnych kolorowań zbioru n3 punktów ułożonych w sześcian nxnxn dwoma kolorami pod działaniem grupy symetrii sześcianu na punkty oraz operacją zamiany kolorów. Ciąg powstały z wartości dla kolejnych n został opublikowany w Internetowej Encyklopedii Ciągów Liczb Całkowitych (OEIS). Recenzent pracy Kacpra napisał „Nie wyobrażam sobie, że w II klasie liceum mógłbym wykonać podobną pracę. Jestem pewien, że nawet nie byłbym w stanie podobnej pracy zrozumieć. Nie przypominam sobie żadnego z moich uczniów, którzy w II klasie mogliby wykazać się wiedzą z kombinatoryki, teorii grup i geometrii potrzebną do wykonania takiej pracy. Jestem naprawdę pod wrażeniem”.
Opiekunami pracy są: mgr Joanna Trybuła (nauczyciel matematyki w I Liceum Ogólnokształcącym im. Seweryna Goszczyńskiego) oraz dr Tomasz Kowalczyk (pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego).
Dziękujemy, że jesteś z nami. Jeśli podobają Ci się nasze artykuły, to zachęcamy do postawienia naszym dziennikarzom wirtualnej kawy - espresso, cappuccino lub cafe latte na stronie buycoffee.to/goralinfo. Przekazane wsparcie pozwala rozwijać nam skrzydła.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie