Wiele osób z powiatu tatrzańskiego i nowotarskiego regularnie jeździ do Krakowa w celach biznesowych, na zakupy, turystycznie, a młodzi ludzie często wybierają stolicę Małopolski na studia. Od nowego roku ich codzienne podróże mogą wyglądać inaczej. Kraków wprowadza Strefę Czystego Transportu (SCT), która od 1 stycznia 2026 roku zacznie obowiązywać na dużej części miasta i znacząco wpłynie na zasady wjazdu starszymi pojazdami.
Strefa Czystego Transportu obejmie obszar mniej więcej wewnątrz IV obwodnicy Krakowa, czyli około 60 procent powierzchni miasta. Jej celem jest ograniczenie emisji spalin z samochodów, a tym samym poprawa jakości powietrza i warunków życia mieszkańców oraz osób odwiedzających miasto.
Nowe zasady dotyczą przede wszystkim norm emisji spalin i roku produkcji pojazdów. Aby bez ograniczeń wjechać do SCT od 1 stycznia 2026 roku, samochód osobowy na polskich rejestracjach musi spełniać minimalne normy emisji spalin: samochody benzynowe - co najmniej normę Euro 4 lub być wyprodukowane od 2005 roku, a diesle - co najmniej normę Euro 6 lub być z rocznika 2014 lub nowszego. Pojazdy cięższe, powyżej 3,5 tony, również muszą spełniać podobne wymogi dla swoich kategorii.
Posiadacze samochodów, które spełniają te wymagania, nie muszą podejmować żadnych dodatkowych działań - ich pojazdy zostaną automatycznie uznane za uprawnione do wjazdu i poruszania się po strefie. Sprawdzenie statusu swojego auta jest już możliwe poprzez system obsługi SCT na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl lub w aplikacji mKraków.
Dla kierowców, których pojazdy nie spełniają wymogów SCT, ustawodawca przewidział możliwość zgłoszenia i uzyskania odpowiednich uprawnień. Chodzi o złożenie wniosku o nadanie zwolnienia z zakazu wjazdu do strefy lub o wykupienie opłat uprawniających do wjazdu w określonym czasie. System SCT umożliwia złożenie takiego wniosku online. Właściciele starszych samochodów spoza Krakowa będą mogli nadal wjeżdżać do strefy do końca 2028 roku, ale pod warunkiem uiszczenia opłaty godzinowej lub abonamentowej - opłata godzinowa wyniesie 2,50 zł, a możliwe będą także abonamenty miesięczne.
Kierowcy, którzy zdecydują się wjechać do SCT samochodem, który nie ma uprawnień i jednocześnie nie spełnia wymaganych norm emisji, będą narażeni na konsekwencje finansowe. Zgodnie z obowiązującymi przepisami za nieuprawniony wjazd grozi kara grzywny, która może wynieść do 500 zł. Kontrola pojazdów i egzekwowanie zakazu odbywać się będzie m.in. poprzez system monitoringu rejestrujący tablice rejestracyjne.
Nowe zasady mogą być szczególnie ważne dla mieszkańców powiatów tatrzańskiego i nowotarskiego, którzy często korzystają z dróg prowadzących do Krakowa. Warto wcześniej sprawdzić swoje auto, czy spełnia wymagania strefy i jeśli nie, odpowiednio zgłosić wniosek o uprawnienie do wjazdu lub rozważyć alternatywne środki transportu.
Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać od pierwszego dnia nowego roku. Kierowcy mają możliwość przygotowania się już teraz, zanim zmiana wejdzie w życie, korzystając z systemu online, dzięki któremu można sprawdzić status swojego pojazdu oraz złożyć wszystkie niezbędne wnioski.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie