
Zima to intensywny czas dla drogowców odpowiedzialnych za utrzymanie tras o tej porze roku.
Drogowcy przekonali się o tym na początku grudnia, kiedy podczas jednego bardzo śnieżnego weekendu służby wyjeżdżały na drogi prawie 1,3 tysiąca razy i zużyły prawie 4 tysiące ton soli. Równocześnie to okres przerwy na budowach. Na większości z realizowanych kontraktów trwa ona trzy miesiące, od 16 grudnia do 15 marca.
Poiżej przegląd stanu podhalańskiech inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie przed rozpoczęciem okresu zimowego.
Wykonawcy mają w umowach czas na tzw. przerwę zimową. Trwa ona przeważnie trzy miesiące. Wyjątek to inwestycje realizowane w terenach górskich, gdzie ze względu na ostrzejszy klimat przerwa trwa 4 miesiące, od 1 grudnia do 31 marca. W Małopolsce taką budową jest realizacja nowego przebiegu DK47 z Rdzawki do Nowego Targu.
- Ta przerwa to prawo, a nie obowiązek wykonawców. Wszyscy nasi wykonawcy deklarują, że w miarę możliwości związanymi z pogodą będą w pewnym zakresie kontynuować prace - mówi Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.
Budowa 16,1 km odcinka nowej trasy Zakopianki trwa już 3 lata i jest zaawansowana w ponad 90%. Inwestycja jest realizowana w trudnym, górskim terenie. Tu zima – ta prawdziwa i kontraktowa – przychodzi wcześniej niż na pozostałych budowach. Teren jest też zdecydowanie trudniejszy – dość powiedzieć, że nowa Zakopianka to najwyżej położona budowa drogi krajowej w Polsce. W okolicy budowanego węzła Obidowa prace prowadzone są na wysokości 800 m n.p.m. Jedna czwarta nowej drogi biegnie po różnego rodzaju obiektach – mostach, wiaduktach i estakadach. Najdłuższy powstał w Klikuszowej, ma 687 m długości. Jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią.
Nowa trasa nie będzie wbrew obiegowym opiniom drogą ekspresową. Będzie to jednak wygodna, bezkolizyjna droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Połączenie z innymi drogami będzie zapewnione poprzez cztery węzły drogowe – Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe. Dzięki budowie tej trasy Kraków i Nowy Targ będą na całym odcinku połączone dwupasmową drogą.
Wszystkie konstrukcje 27 obiektów zaplanowanych na tej trasie są już gotowe. Do zrobienia pozostają prace wykończeniowe, m.in. montaż barier energochłonnych. Na połowie trasy położono pierwszą warstwę asfaltu. Na odcinku między węzłami Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe są już wszystkie trzy warstwy. Trwają prace wykończeniowe na ul. Krakowskiej w Nowym Targu, która jest wylotówką z miasta w kierunku Zakopanego i gdzie kierowcy będą zjeżdżać z nowego odcinka na dotychczasową DK47.
Wykonawca nie planuje zawieszać prac na budowie na czas zimy. Chce wykonywać te roboty, na które pozwolą warunki atmosferyczne.
Prace na nowym rondzie w Zakopanem, łączącym ul. Kasprowicza, ul. Spyrkówka i dającym w przyszłości możliwość dojazdu do miejskiego Centrum Komunikacyjnego, jest niemal zakończona. Do zrobienia pozostaje pomalowanie oznakowania na drodze, skończenie 30-metrowego odcinka chodnika i posprzątanie terenu.
- Chcemy zakończyć te prace tak szybko, jak będzie to możliwe. Kluczową rolę odgrywa jednak pogoda. W warunkach zimowych nie możemy ich zrobić - mówią przedstawiciele GDDKiA w Krakowie.
W galerii znajdują się zdjęcia z Klikuszowej i Lasku.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie