Reklama

Turystyka z historią w tle: Chabówka - centrum turystyki Podhala w latach 1885-1899. "A jak jest dziś - to Ci opowiem"

05/06/2023 19:13

Dzisiejsza Chabówka leży przy drodze krajowej nr 47 i szlaku kolejowym do Zakopanego. Turyści zmierzający w góry mijają tą miejscowość bez postoju i tylko spoglądają na wysokie Tatry.

Chabówka położona jest na wysokości 428 m n.p.m. Przy końcu XIX w. była centrum turystyki dla kuracjuszy zmierzających na Podhale.

Pierwszy pociąg przejechał przez Chabówkę w 1884 r. Nowo powstała linia kolejowa połączyła Żywiec z Nowym Sączem. I tu zaczyna się historia Chabówki. Najlepszym opisem działalności turystycznej Chabówki jest fragment z utworu Stanisława Witkiewicza pt. "Na przełęczy". Nie jestem w stanie rywalizować z Mistrzem, więc tylko dopowiem: Chabówka była ostatnią stacją kolejową. Dalej do Zakopanego można było jechać tylko z przewoźnikiem dysponującym wozem konnym. Ówcześni turyści z Warszawy czy Krakowa jeździli do Zakopanego z dużym bagażem, gdyż ich pobyt był organizowany na całe lato. Furmani, którzy dysponowali trakcją konną, dowozili klientów kolei pod wskazane adresy w Zakopanem. Ale niektórzy przekształcali się w "biuro turystyczne" i niezdecydowanych klientów zabierali do swoich domów. Naturalnie istniały tu zajazdy, w których mogli zatrzymywać się "organizatorzy transportu" i "mało zapobiegliwi kuracjusze". Tak budowała się sława Chabówki. Piękny ten okres trwał do 1899 r., kiedy to doprowadzono odgałęzienie z Chabówki do Zakopanego. Linię lokalną Chabówka - Nowy Targ - Zakopane oddano do użytku 25.10.1899 r., a w dwa lata później 1.07.1901 r. otwarto linię Nowy Targ - Podczerwone - Sucha Hora. Od tego czasu Chabówka - mała wieś górska - stała się ważnym węzłem kolejowym. Nikt już tutaj nie wynajmował tzw. "furek", które by się malowniczo wspinały na Obidową. W listopadzie 1914 r. Chabówka gościła I Brygadę Legionów Józefa Piłsudskiego. I Brygada po walkach w dzisiejszym woj. świętokrzyskim przybyła tu dla reorganizacji i wypoczynku, dlatego że były tu duże zamożne gospodarstwa, w których można było umieścić legionistów (Wincenty Solek - "Pamiętnik legionisty"). Spędzili tu dobry czas, a potem poszli na bitwę pod Limanową w grudniu 1914 r. Po I Wojnie Światowej  w Chabówce zbudowano niewielką parowozownię, kanały oczystkowe i wieżę ciśnień. Obiekt ten funkcjonował do końca II Wojny Światowej, zajmując teren dzisiejszego Skansenu. Został on zniszczony przez Niemców, a w 1947 r. został odbudowany. Dzięki temu ludność, która tam zamieszkiwała, mogła korzystać z Państwowego Monopolu. Praca na kolei była wielkim wyróżnieniem. Polegała oczywiście na dozorze szlaków komunikacyjnych, ale też na wykonywaniu butów, mundurów i czapek dla kolejarzy. Dzięki tym możliwościom pracy ludność Chabówki i okolicy mogła uzyskać środki na poprawienie swojej sytuacji materialnej, kształcenie swoich dzieci w "mieście" Nowy Targ lub na wyższych studiach w Krakowie. W Chabówce stworzono Skansen Taboru Kolejowego, którego założycielem był Paweł Zaleski (1956-2016). Jest to wspaniała kolekcja lokomotyw i pociągów, którą warto zobaczyć. Każdy tam może znaleźć coś dla siebie. Ja także mam swoje typy i mnie najbardziej interesują lokomotywy, które odśnieżały górską trasę z Chabówki do Zakopanego Turysto, jeżeli będziesz przejeżdżał przez Chabówkę, pomyśl o niej jako o centrum turystyki.

Zapraszam Cię do Skansenu, a tam przeżyjesz dawny czas. Ten przystanek będzie dla Ciebie owocny. Na zdjęciu kilka zdjęć ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce autorstwa Tomasza Krzyściaka.

Tadeusz T.

 

 

Aplikacja goral24.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo goral24.pl




Reklama
Wróć do