
W czwartek, 8 maja 2025 roku, w tunelu pod Luboniem Małym przeprowadzono coroczne ćwiczenia służb ratunkowych. Ich celem było przetestowanie gotowości operacyjnej oraz skuteczności procedur ratowniczych w sytuacji symulowanego, wieloetapowego wypadku drogowego.
W ćwiczeniach udział wzięli strażacy, policjanci, ratownicy medyczni, inspektorzy transportu i budownictwa oraz pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem.
Symulowane zdarzenie rozpoczęło się około godziny 9:00. Według scenariusza, w tunelu doszło do serii kolizji: cysterna przewożąca amoniak uderzyła w tył ciężarówki, której naczepa przewróciła się, blokując przejazd. Wkrótce potem osobowy samochód wjechał w przeszkodę i zapalił się. W pojeździe znajdowały się dwie osoby, które doznały poważnych obrażeń. Kolejna ciężarówka, przewożąca betonowe elementy i pojemnik z amoniakiem, również wzięła udział w zdarzeniu – doszło do niebezpiecznego wycieku substancji chemicznej.
Do akcji ratunkowej przystąpili m.in. strażacy z PSP w Krakowie oraz jednostki z Suchej Beskidzkiej, Myślenic, Nowego Targu i Rabki-Zdroju. Obecne były również zespoły policji, pogotowie ratunkowe, przedstawiciele Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego i inspekcji drogowej. Skoordynowane działania miały na celu m.in. ewakuację poszkodowanych, ugaszenie pożaru, zabezpieczenie niebezpiecznych substancji oraz neutralizację skutków zdarzenia.
Pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem odegrali kluczową rolę w koordynacji pierwszych kroków procedury alarmowej. Po otrzymaniu sygnału o wypadku uruchomili odpowiednie protokoły bezpieczeństwa, w tym ustawienie tablic zmiennej treści, powiadomienie służb ratowniczych i przekazywanie kluczowych informacji w czasie rzeczywistym. Po zakończeniu ćwiczeń CZT odpowiadało również za weryfikację stanu infrastruktury i przygotowanie tunelu do ponownego uruchomienia.
Ćwiczenia ratunkowe były obserwowane przez wielu przedstawicieli instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i infrastrukturę drogową. Wśród nich znaleźli się Wojewoda Małopolski, przedstawiciele Zespołu Zarządzania Kryzysowego GDDKiA, Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego oraz Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Udział w ćwiczeniach pozwolił na analizę przyjętych rozwiązań i wyciągnięcie praktycznych wniosków.
Dzięki przeprowadzonym symulacjom możliwe było przetestowanie systemów ostrzegania, skuteczności współpracy między służbami oraz organizacji ewakuacji w warunkach zagrożenia chemicznego i pożaru. Uczestnicy ćwiczeń sprawdzili również działanie alternatywnych tras objazdowych, organizację pomocy medycznej, psychologicznej i logistycznej, a także komunikację kryzysową.
Oddany do użytku w 2022 roku tunel pod Luboniem Małym, będący częścią drogi ekspresowej S7, jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce. Wyposażony w systemy monitorowania jakości powietrza, czujniki gazów, dmuchawy oraz sygnalizację ostrzegawczą, gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa. W każdej z nitek znajdują się drogi ewakuacyjne, zatoki awaryjne oraz nisze z podstawowym sprzętem ratunkowym.
Organizatorzy przypominają, że żadne procedury ani technologie nie zastąpią rozsądku i odpowiedzialności użytkowników drogi. W tunelu należy zachować szczególną ostrożność – nie wolno zawracać, zatrzymywać się bez potrzeby ani cofać. W razie pożaru należy natychmiast opuścić pojazd i korzystać z dostępnych środków alarmowych.
Ćwiczenia potwierdziły, że współpraca między służbami i instytucjami przebiega sprawnie, a zastosowane procedury spełniają europejskie standardy bezpieczeństwa. To ważny krok w kierunku podnoszenia poziomu ochrony życia i zdrowia podróżnych poruszających się drogami szybkiego ruchu.
Fot. GDDKiA w Krakowie
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie