Reklama

Prezent od Mikołaja – czy można go oddać do sklepu, gdy nie spodoba się odbiorcy?  

06/12/2022 13:52

Szósty grudnia to dzień wyczekiwany przez wielu małych i dużych. To dziś Mikołaj  przynosi prezenty, którymi chce sprawić radość bliskim. Lecz niestety, czasem Mikołaj nie  trafi w gust odbiorcy. W takich sytuacjach można rozważyć zwrot do sklepu. Musimy jednak  pamiętać, że prawo do zwrotu pełnowartościowego towaru uzależnione jest od typu sklepu, w którym  został kupiony i też są od niego wyjątki – informuje Joanna Jahn-Machowska, Małopolski  Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej.  

W sklepach internetowych konsument w ciągu 14 dni od otrzymania rzeczy może  odstąpić od umowy bez podania przyczyny, czyli zrezygnować z zakupu. W tym terminie  musi skierować do przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Następnie, w ciągu  kolejnych 14 dni powinien odesłać towar, a sprzedający zwrócić mu pieniądze, w tym koszty  dostarczenia towaru. Trzeba pamiętać, że sprzedający może się wstrzymać ze zwrotem  pieniędzy do czasu odebrania odesłanego towaru albo potwierdzenia jego odesłania.  

Nie każdy towar kupiony przez Internet można zwrócić. Przepisy wyłączają m.in.  rzeczy nieprefabrykowane, wyprodukowane według specyfikacji konsumenta (np. zrobiona  na zamówienie koszulka z nadrukowanym, przesłanym przez niego zdjęciem), rzeczy  dostarczanych w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu opakowania nie można  zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych czy chociażby nagrań  muzycznych, filmowych, czy programów komputerowych dostarczanych w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli konsument otworzył opakowanie.  

W sklepach stacjonarnych natomiast już od 1995 roku przedsiębiorcy nie mają  prawnego obowiązku przyjęcia zwracanego pełnowartościowego towaru, gdy konsument po  prostu się rozmyśli albo kupi prezent, który nie trafi w gust odbiorcy. Zależy to wyłącznie od  ich dobrej woli i praktyki. Warto zatem wcześniej zapytać, czy w danym sklepie przyjmowane są  zwroty, a jeśli tak, to na jakich warunkach – podpowiada Joanna Jahn-Machowska, Małopolski  Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej. Przedsiębiorca może określić np.: termin zwrotu,  obowiązek zachowania metki, zwracać pieniądze na kartę podarunkową, czy też nawet  ograniczyć się do wymiany na inny kolor lub rozmiar.  

Niezależnie od powyższego, życzymy wszystkim samych trafionych prezentów  i przypominamy, że każdy konsument może się do nas zwrócić o poradę w zakresie  jego praw. Można to zrobić osobiście w naszej siedzibie w Krakowie, przy ul. Ujastek 7,  telefonicznie pod numerem: 12 448-10-30, za pośrednictwem poczty e-mail:  [email protected] czy też przez ePUAP: /vkf2ix527j/SkrytkaESP. 

Informacja prasowa Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej

Aplikacja goral24.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo goral24.pl




Reklama
Wróć do