
Każde przedsiębiorstwo musi dbać o higienę i bezpieczeństwo pracy w nim – niezależnie od tego, jakie produkty czy usługi oferuje. Jest to możliwe m.in. dzięki odpowiednim osobom, które za zadania służby BHP w danym przedsiębiorstwie odpowiadają. Jest jednak przynajmniej kilka rozwiązań, które umożliwiają odpowiadanie za BHP zupełnie innym osobom, przez co ten dział w firmie będzie wyglądał zupełnie inaczej.
Nie istnieje jedna definicja, która określa to, czym jest BHP, nie jest obecna w żadnej obecnie obowiązującej ustawie. Można jednak założyć, że BHP to zbiór różnorodnych środków, ale także norma prawnych, które umożliwiają każdemu przedsiębiorcy odpowiednie zorganizowanie nie tylko samej firmy, ale również każdego z miejsc pracy. Pod określeniem „odpowiednie”, rozumiemy:
- takie przygotowanie firmy i stanowiska, by pracownicy nie byli nadmiernie narażeni na różnorodne wypadki podczas wykonywania zadań służbowych,
- takie przygotowanie firmy i stanowiska, by pracownicy nie byli nadmiernie narażeni na pojawianie się w ich przypadku chorób zawodowych, specyficznych dla danego stanowiska i wykonywanych obowiązków,
- takie przygotowanie firmy i stanowiska, by pracownicy podczas wykonywania zadań służbowych, nie byli nadmiernie przeciążeni, ani psychicznie, ani fizycznie,
- takie przygotowanie firmy i stanowiska, by zadania poszczególnych pracowników mogły być wykonywane w sposób jak najbardziej produktywny.
Widać więc, że BHP obejmuje również wszelakie zdarzenia, które mogą mieć miejsce w przyszłości – przeciążenia, wypalenie zawodowe czy pojawianie się chorób zawodowych. Jednocześnie, BHP uwzględnia też to, w kontekście produktywności, jak wykonywane są zadania – ich wykonywanie w optymalny sposób będzie w końcu przekładało się m.in. na zmęczenie pracowników, ich wyeksploatowania, a więc również na takie efekty, jak przeciążenia czy choroby zawodowe.
Każde przedsiębiorstwo, nawet mikro, musi posiadać osobę, która odpowiada w nim za zadania służby BHP. Do zadań zaliczają się m.in. szkolenia wstępne czy okresowe dla pracowników z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, kontrolowanie warunków pracy, informowanie pracodawcy o różnorodnych zagrożeniach, ocena ryzyka zawodowego, sporządzenia raportów i analiz czy współpraca przy właściwej adaptacji nowych pracowników. Samych zadań jest jednak więcej, a powyżej wymienione to jedynie te podstawowe i najszerzej znane.
Zadania służby BHP mogą być wykonywane przez zatrudnioną do tego osobę, samego przedsiębiorcę, ale mogą być również – w tym częściowo – zlecone zewnętrznej firmie. Każda z opcji ma swoje wady i zalety.
To często wybierane rozwiązanie, zwłaszcza w firmach, gdzie zadań służby BHP jest sporo. Kluczowe jest bowiem wypełnienie etatu danego pracownika, z czym może być problem w mniejszych przedsiębiorstwach. Głównym minusem takiego rozwiązania są koszty – od pensji pracownika, przez przygotowania narzędzi i miejsca do pracy, po budżet szkoleniowy, by dany pracownik zdobywał nową wiedzę i aktualizował tę obecnie posiadaną – znów, jest to głównie problem dla małych przedsiębiorców.
Samo zatrudnienie odpowiedniej osoby na takie stanowisko jest jednak rozwiązaniem jak najbardziej słusznym, gdyż pracownik (lub pracownicy) po prostu będą odpowiednio realizować poszczególne zadania, a o to w końcu chodzi.
To opcja wykorzystywana przez małych przedsiębiorców, gdzie albo liczą się oszczędności, albo liczba zadań służby BHP jest niewielka, przez co zatrudnianie osobnej osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo i higienę pracy nie jest logiczne, zwłaszcza pod kątem finansowym.
Taka opcja to znakomita oszczędność, jednak minusem jest fakt pojawiania się dodatkowych obowiązków dla przedsiębiorcy, których i tak może być już sporo. Dodatkowo konieczne zdobycie jest odpowiedniej wiedzy i kompetencji, by takie zadania realizować, jeżeli się ich nie posiada, a później wiedzę tę należy rozwijać i uaktualniać – generuje to koszty, ale na to potrzebny jest również czas, którego przedsiębiorcy w pewnym momencie może najbardziej brakować.
Jest to zdecydowanie najbardziej elastyczna forma realizacji zadań służby BHP i chętnie korzystają z niej zarówno duże, jak i mniejsze firmy.
Olbrzymim plusem jest tutaj minimalizowanie kosztów – dana firma będzie realizowała zlecone działania, dzięki czemu kwota będzie do nich dopasowana.
Sprawdź ofertę - BHP Kraków
Dodatkowo, w takim przypadku plusem jest realizowanie zadań przez osoby doświadczone i kompetentne, a koszty ich szkolenia w praktyce są rozdzielone na wszystkich klientów, którzy korzystają z usług danej firmy, co też jest często sporą oszczędnością.
Możliwe jest realizowanie przez firmę zewnętrzną jedynie niektórych zadań służby BHP, jak wykonywanie szkoleń wstępnych i okresowych, dzięki czemu część zadań – np. w celu minimalizowania kosztów – może być wykonywana przez innego pracownika czy samego przedsiębiorcę. Dodatkowo, jeżeli zakres obowiązków, które przedsiębiorca musi realizować, zmieni się, w takim przypadku firma na pewno będzie elastyczna, i będzie mogła realizować więcej zadań dla danego przedsiębiorstwa.
Dodatkowo plusem w takim wypadku jest fakt, że w danej firmie nie trzeba organizować nowego działu, odpowiedzialnego za BHP, a wszystkie zadania zlecane są profesjonalistom. Nie może dziwić, że ilość firm, która zleca BHP na zewnątrz, niezależnie od swojej wielkości, według statystyk rośnie z roku na rok.
materiał promocyjny
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!