Reklama

Jak badać czy UX spełnia swoje założenia?

13/07/2022 14:31

User Experience design nie kończy się na dostarczeniu prototypu i uzyskaniu akceptacji Product Ownera, czy nawet przedstawiciela klienta. To miejsce, gdzie kolejna faza pracy UX Designera dopiero się zaczyna! Jak sprawdzić, czy nasze hipotezy okazały się trafne, a rozwiązania, które zaproponowaliśmy, spodobają się użytkownikom? Badania UX mogą Wam znacznie pomóc usprawnić proces projektowania i walidację hipotez.

Proces projektowania i badania UX

Przeprowadzenie badań użyteczności może być częścią procesu projektowego dla tworzenia zupełnie nowego rozwiązania, ale też częścią audytu UX już istniejącego produktu. W obu przypadkach procesy i narzędzia będą podobne, jednak w drugim przypadku zapewne dostajemy jakiś szkic problemu już zarysowany, może być to np. słaba konwersja na jednej z podstron. Dzięki wprowadzeniu badań UX do procesu, uzyskamy informacje na temat oczekiwań i potrzeb  grupy docelowej, a także możemy odkryć kluczowe problemy już istniejących produktów lub prototypu. Niektóre z badań warto przeprowadzić w fazie wstępnej projektowania, niektóre w fazach późniejszych, ale wykorzystywanie ich pomoże znacznie zmniejszyć ryzyko dostarczenia nieoptymalnych dla użytkowników rozwiązań.

Więcej na temat badań UX znajdziesz na stronie: https://uxupgrade.pl/szkolenia/badania-ux

Rodzaje badań UX i kiedy się mogą nam przydać

Każdy projektant UX na pewno docenia wagę dobrze zrobionego researchu przed projektem i zdaje sobie sprawę, ile dodatkowej pracy może on oszczędzić. Żeby dogłębnie zbadać problem, warto użyć jednego narzędzia z wachlarza badań UX, którym są wywiady. Rodzaje wywiadów, które mogą nam się przydać w pierwszej fazie projektowania to wywiady pogłębione z osobami z grupy docelowej i moderowane dyskusje w grupach fokusowych. Informacje tak zebrane  posłużą nam do zmapowania potrzeb i oczekiwań użytkowników, naświetlenia ich problemów i obaw, a docelowo do stworzenia persony i dostosowania projektu tak, żeby w pełni odpowiadał naszej grupie docelowej.

W momencie gdy mamy już prototyp albo chcemy dowiedzieć się, gdzie występują problemy z produktem, który będzie przechodził redesign, można pomyśleć o testach użyteczności. Najczęściej testy takie opierają się na konkretnym scenariuszu, w ramach którego użytkownik będzie wykonywał konkretne zadania pod okiem moderatora. Dzięki temu, szczególnie jeśli grupa badanych będzie większa, możemy ocenić, z jaką łatwością użytkownik porusza się po prototypie, czy zdania zostało wypełnione i jak długo ono zajęło, czy wszystkie funkcjonalności były łatwe do odnalezienia i wykorzystania. Dodatkowo możemy poprosić badanego o bieżące komentowanie swoich działań, dzięki czemu dowiemy się, jakie uczucia towarzyszą mu podczas wypełniania zadań.

Inne rodzaje badań – np. heatmapa, testy A/B – nie wymagają bezpośredniego kontaktu z osobami badanymi, a polegają na analizie danych dostępnych w zewnętrznych aplikacjach. Takie dane pozwolą nam odkryć, które części strony cieszą się małym zainteresowaniem klientów lub która wersja prototypu lepiej spełnia założenia projektu.

Badania UX to potężne narzędzia, które można wykorzystać na każdym etapie projektowania. Ich wykorzystanie znacznie pomoże nam w procesie projektowym, a w rezultacie w tworzeniu rozwiązań lepiej dopasowanych do potrzeb użytkowników.

materiał promocyjny

Aplikacja goral24.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 05/08/2024 22:14
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo goral24.pl




Reklama
Wróć do