
Aż 28% internautów robiących zakupy online należy do starszego pokolenia (1). Są to osoby, które ukończyły 50 lat, a do zamawiania produktów w Internecie motywuje je przede wszystkim całodobowa dostępność, brak konieczności jechania do sklepu oraz atrakcyjniejsze ceny (niż w sklepach tradycyjnych) (2). Co kupują i ile wydają na zakupy w sieci?
Wśród starszych e-konsumentów największą popularnością cieszą się odzież, dodatki oraz akcesoria – ich zakup deklaruje 67% osób (3). Niewiele mniej internautów zamawia kosmetyki i perfumy (55%), obuwie (54%), książki płyty i filmy (51%) oraz produkty farmaceutyczne (49%) (3). Z kolei najmniejszym zainteresowaniem wśród starszych użytkowników cieszą się gry komputerowe, oprogramowanie, artykuły dla kolekcjonerów, biżuteria oraz multimedia (aplikacje, e-booki itp.) – online kupuje je mniej więcej co piąta osoba (3).
Jakie są różnice między starszym pokoleniem kupujących a młodszymi konsumentami? Przede wszystkim jego przedstawiciele kupują relatywnie rzadziej produkty z większości kategorii. Wyjątkiem są artykuły spożywcze, a także produkty farmaceutyczne, które osoby po pięćdziesiątce kupują tak samo często, a nawet częściej niż młodsi (3).
Starsi internauci deklarują, że na zakupy w Internecie poświęcają około 200 zł w miesiącu. Najwięcej wydają na zakupy z dowozem artykułów spożywczych (211 zł/miesiąc) (5), a także sprzęt RTV/AGD (1236 zł/6 miesięcy) (6). Większe kwoty niż młodsi internauci przeznaczają na produkty farmaceutyczne (138 zł/miesiąc) (7), a także meble i wystrój wnętrz (936 zł/6 miesięcy) (8).
Osoby starsze, tak jak większość e-konsumentów, najczęściej korzystają z szybkich płatności – wybiera je aż 67% osób po pięćdziesiątce (9). Wielu konsumentów wciąż korzysta z przelewów tradycyjnych (43%) (9).
Najmniej starszych kupujących stawia na płatności SMS-em, kody QR, płatności z odroczonym terminem i raty (9). Dużo mniejszą popularnością niż w przypadku osób młodszych cieszą się wśród nich płatności mobilne – rozwiązanie to wybiera 32% internautów po pięćdziesiątce (9).
Starsi e-konsumenci, podobnie jak inni internauci, cenią sobie łatwość i wygodę zakupów online (1). Część z nich obawia się jednak o bezpieczeństwo swoich płatności (10), dlatego między innymi dla osób po pięćdziesiątce wprowadzane są rozwiązania mające na celu podnieść ich komfort. Jednym z nich jest Visa Mobile – usługa, dzięki której możliwe jest kupowanie online bez konieczności podawania danych karty, haseł oraz wypełniania wielu pól formularza. W efekcie płatność przebiega szybko i łatwo, a do tego bezpiecznie – jest bowiem zabezpieczona przez Visa (11).
Jak skorzystać z usługi?. Wystarczy uruchomić odpowiednią funkcję w mobilnej aplikacji banku - listę banków, których klienci już teraz skorzystają z Visa Mobile, można znaleźć na stronie https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html (może to wymagać aktualizacji).
Drugim sposobem jest pobranie aplikacji mobilnej Visa Mobile na swój telefon (w sklepie z aplikacjami odpowiednim dla konkretnego systemu operacyjnego). Po krótkiej konfiguracji możliwe będzie korzystanie z usługi – podczas płatności wystarczy znaleźć odpowiednią opcję w sklepie internetowym, a następnie podać swój numer telefonu i potwierdzić transakcję na telefonie. To wszystko! Z rozwiązania mogą korzystać już pierwsi Polacy, a wkrótce będą mogli dołączyć do nich kolejni. Polska jest pierwszym na świecie krajem, gdzie to rozwiązanie jest wdrażane (11).
Artykuł powstał przy współpracy z Visa.
Bibliografia:
materiał promocyjny
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie